Expo


Vanaf 12 oktober Gandalf Koning:

“Ik ben begonnen met de vorm. Ik wilde zo willekeurig mogelijk lijnen tekenen, die toch aan specifieke regels moeten voldoen. Dus niet lukraak want de lijnen zijn volgens bepaalde regels met elkaar verbonden of juist niet verbonden.

Vervolgens ben ik gaan kijken wat er gebeurt als de compositie aan elkaar gespiegeld wordt.

Dat waren mijn uitgangspunten.

Al doende ontstaan er vormen die ik ben gaan aanvullen met herkenbaar beeld. Toen ontstond het idee om dit in een cirkel te plaatsen met tekst. De tekst is zo gemaakt dat het niet meer te herkennen is en het beeldend werkt.

Hierna heb ik nog twee cirkels gemaakt en werd het nr 3 belangrijk.

De twee tekeningen zijn ontstaan uit losse schetsen en hadden in eerste instantie niets te maken met de cirkels. Toch zijn zij verbonden door vorm en aantal.”

vragen

loslaten bekende vormen

voorkomen van bekende vormen

niet kunnen voorkomen dat er iets herkenbaars ontstaat

dwingen naar herkenbaarheid

And the Lord spake, saying, ‘First shalt thou take out the Holy Pin.

Then, shalt thou count to three.

No more. No less.

Three shalt be the number thou shalt count, and the number of the counting shall be three.

Four shalt thou not count, nor either count thou two, excepting that thou then proceed to three.

Five is right out.

Once the number three, being the third number, be reached, then, lobbest thou thy Holy Hand Grenade of Antioch towards thy foe, who, being naughty in My sight, shall snuff it.’

(uit Monty Python and the holy grail)

Nu bezig:

On The Road / Music People

Fotograaf Han Ernest exposeert deze maand in dB’s foto’s uit de serie ‘ON THE ROAD / MUSIC PEOPLE’.

De serie ON THE ROAD laat op documentaire wijze het leven van muzikanten ‘backstage’ zien. Niet de glamour, maar de vaak afgeleefde kleedruimtes, al het voorbereidende werk, de spanning voor de show begint, verveling, het wachten en de onderlinge band tussen alle betrokkenen staan centraal in deze documentaire serie.

NIEUWSGIERIGHEID is de basis voor zijn backstage concept. Wat gebeurt er achter de schermen? hoe ziet die wereld eruit? Wie is de mens achter de muzikant?

Han Ernest onderzoekt deze backstage ‘wereld’ en legt dit met zijn camera op documentaire wijze vast. Als een ‘fly on the wall’ fotografeert hij visueel sprekende momenten. Beelden die een verhaal vertellen, of waar je als publiek een eigen verhaal bij kunt bedenken.

Het doel is om je mee te nemen in deze wereld.

Bij de serie MUSIC PEOPLE staat voor de fotograaf niet primair het maken van de foto centraal. Meer dan de foto staat de ONTMOETING met de muzikant centraal. En ook hieraan ligt nieuwsgierigheid ten grondslag. Het gaat bij Han Ernest primair om de vraag wie is de mens achter de muzikant, wat drijft hem of haar, hoe staat de muzikant in het leven? Het gesprek maakt dat de muzikant uiteindelijk meer ‘open’ en als mens voor de kamera staat en het masker of de standaardhouding van de muzikant achterwege laat.

Over de fotograaf:
Han Ernest (Amsterdam, 1956), studeerde in 2014 cum laude af aan de Fotoacademie Amsterdam met het documentair project ‘Hallo, ik ben Jan’ – de eerste 100 dagen van Jan van Zanen als burgemeester van Utrecht. Sinds zijn afstuderen werkt hij aan verschillende documentaire projecten en opdrachten. Daarbij is zijn verleden als grafisch ontwerper van invloed op zijn manier van kijken door de camera. Han Ernest is in 2017 geselecteerd als een van de New Dutch Photography Talents. Zie ook: www.hanernest.nl

Opening op 7 september met van 18:00 tot 22:00 een gratis concert van EUGENE CHADBOURNE + Jan Schellink + Lärmschutz feat. Spelonk

 

 

Loading